• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Afname wijnverkoop: Nederlander winkelt over grens

september 2013 – De verkoop van wijn in Nederland is voor het eerst in twintig jaar drastisch afgenomen. Nederlanders kopen hun wijn steeds vaker bij onze Oosterburen. De verkopen van wijn daalden met 8 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW).

september 2013 – De verkoop van wijn in Nederland is voor het eerst in twintig jaar drastisch afgenomen. Nederlanders kopen hun wijn steeds vaker bij onze Oosterburen. De verkopen van wijn daalden met 8 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). In het eerste halfjaar van 2013 is het aantal drinkende Nederlanders dat in Duitsland wijn koopt gestegen van 27 naar 40 procent. Volgens de voorzitter van de KVNW, de heer Van Houtert: “De laatste accijnsverhoging was een brug te ver. We drinken minder wijn of kopen de wijn over de grens. Zo gaat de Nederlandse wijnhandel ten onder en loopt de schatkist inkomsten mis. Onze conclusie is duidelijk: Den Haag moet afzien van de zoveelste verhoging van de wijnaccijns.”

 

16 miljoen
Nadat op 1 januari van dit jaar de wijnaccijns met ruim 18 procent werd verhoogd, is er voor het eerst in 20 jaar sprake van een sterke afname van de wijnverkoop. Uit de cijfers blijkt dat er in de eerste helft van 2013 ongeveer 16 miljoen liter minder wijn is verkocht.

Gemiddeld nemen Nederlanders die in het buitenland wijn kopen acht flessen mee naar huis blijkt uit het onderzoek van Trendbox. Gevraagd naar de omvang van de laatste buitenlandse inkoop blijkt dat er gemiddeld zelfs elf flessen zijn aangeschaft. Bijna één of de vijf van deze groep sloeg de laatste keer maar liefst meer dan twintig flessen tegelijkertijd in.

Lidl
Telegraaf heeft donderdag ook een groot artikel over shoppen over de grens. Uit onderzoek van het dagblad blijkt dat het zelfs loont om naar de Duitse Lidl te gaan, in plaats van de Nederlandse. Op een boodschappenkar van 200 euro kan gemakkelijk 34 euro worden bespaard, zo stelt de krant.

Bron: Levensmiddelenkrant/Telegraaf

 

 

Contact

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83